lørdag, januar 07, 2006

Podcasting nr. 1 - 06

Hei og velkommen til min podcast nr. 1-06 (for å lytte klikk tittelen over)

I høst - under tema 2 i IKT 2 skulle jeg som IKT i læring student lage en omtale av weblogg. I min søken etter skoler som bruker blogg førte google meg til Mabry Middle School, en skole i Georgia USA. Der blogga elevene til den store gullmedalje. Og på bloggen deres fantes linker som førte til mitt første møte med podcasting. De jeg møtte hadde myke stemmer og klingende navn som David Warlick, Bob Sprankle, Dr. Tim Tyson, og Jean Claude Bradley.


Podcasting er kanskje ikke så kjent i Norge enda, mens det i USA vistnok er i ferd med å ta helt av. Akkurat nå - i kastende stund - er det en stor konferanse i North Carolina, hvor de sistnevnte menn utveksler notater med hverandre og mange andre entusiaster av podcasting integrert i undervisning. Og jeg skulle gitt flere skjorter for å være der ... Gutta her bruker ofte betegnelsen WebCT (Web communication teknologi) oftere enn IKT. Om det har noen semantisk betydning i denne sammenheng får andre bestemme ...


Det jeg finner interessant med podkasting er at den er et nyttig suplement til blogging, og sammen med screencasting tilføres en mer utvidet dimensjon som kan påvirke rammene og fremgangsmåtene i undervisningen. Som du kanskje forstår så dreier det seg ikke om enten det eller det andre, men ja takk begge deler. Og denne fleksibiliteten trenger vi i skolen når kravet til individuelle tilpasninger øker samtidig som det kuttes i bevilgninger.

Jeg har selv student - og som den eneste så vidt jeg vet - tatt opp lydfiler av nesten alle forelesninger helt siden andre studieår. Grunnen til det er at informasjonen i forelesninger kommer forholdsvis raskt som de fleste sikkert har erfart. Når jeg sitter i en forelesning er jeg i en slags dialog med meg selv, jeg konstruerer kognitivt og visualiserer eller abstraherer om du vil. Hvis jeg har behov for det i etterkant, så kan jeg spille mp3 fila om og om igjen, og suplere med pensumrelatert stoff for å banke kunnskapen på plass, og jeg har nok av tid til refleksjon. Jeg kan slå opp i ordbøker for å forstå begreper, og språket er en helt grunnleggende for å konstruere kunnskap - på mange måter. Jeg tror ikke dette stuntet har ført til at jeg har blitt noe bedre enn andre studenter, men bedre enn meg selv, hvis det kan sies sånn. Jeg konkurer først og fremst med meg sjøl.


Så å si alle forelesere, interne og eksterne har latt seg sjarmere av min lille grønne dings - min mp3 spiller som er utstyrt med diktafon. Jeg har altid spurt pent først, og med untak av ett tilfelle av et studie så har denne innlæringsmetoden blitt velsignet av veiledere og andre foredragsholdere.

Studiet hvor jeg ble nektet å bruke metoden var et pedagogisk kurs, og jeg mistenker dem for å mene det så vel så vel. De ønsket nok bare å beskytte mot misbruk. Det var et masterstudie og kanskje kunnskap har en høyere prislapp der - ikke vet jeg ... jeg slutta hvertfall etter å ha konkludert med at teknologien noen ganger kanskje er et bedre medium for kunnskapsdeling enn pedagogen ... og at det for min del over natta blei viktigere å kjempe for den lilles grønnes rettigheter til å integreres i undervsining. Det var denne konkrete hendelsen som førte meg inn i studiet fra halvtid til heltid. Man kan jo spørre seg, for å bruke eksempelet over: I hvilken grad kan en forelesning misbrukes eller skade noen? Ligger ikke etikken i mennesket framfor middelet? Uansett er det reelle og aktuelle spørsmål som vi må forholde oss til - de skal ikke undervurderes...

Uansett, dette er min første podcast, og den er kanskje mer et eksperiment drevet av entusiasme over hva som er i gjære over there, og over hva, og om, podcasting kommer til slike høyder her. En litt barnslig og uproff variant av hva Warlick og gutta driver med. Ikke egner stemmen min seg for et slikt fora heller, men den kan jo manipuleres i Goldwave da ...

Jeg har såvidt akkurat klart å forstå gangen i teknologien for å få publisert dette bidraget, og lista legges ikke høyere enn at det foreløpige målet ikke strekker seg lengre enn å få publisert kanskje en til, som en øvelse i publisering. Kanskje da en norsk versjon av hvordan jeg gjorde dette sånn teknisk. Klokka er langt over mot neste dag, det er en gryende 8 januar og mørkt som faen som Ari ville sakt ...

God natt - over og ut ...